onsdag 13 augusti 2008

Fy för strumplästklädda eller barfota gäster

Läs etikett reglerna först !
Skolösheten är inbjudarens behov, knappast gästernas. Vem anser på fullt allvar att det är snyggt med skolösa nylonstrumpfötter till gåbortsklänningen? Eller skolösa sockfötter till den snygga kostymen? I USA är strumpläst eller än värre barfotabruk hemma hos andra betraktat som en intimitet av det olämpliga slaget. I flertalet europeiska kulturer är det närmast opassande om gäster skulle gå i strumplästen annat än vid högst informella tillfällen och det är inte sådana som frågorna gäller.
Allt enligt DN:s expert på vett och etikett och jag kan inget annat än att hålla med fullständigt!
Vi har i Sverige gått alldeles för långt med denna vana att gå omkring i struplästen hemma hos folk som vi besöker ... Ta med inneskor vintertid så är problemet löst ! Sommartid är det väl ingen höjdare att gå omkring barafota inomhus om det inte är små barn!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vad är problemet med att ha med ett par inneskor?

Barfota går jag aldrig hemma hos någon annan, jag tycker inte heller om att andra gör det hos mig, men tycker att det är svårt att säga till. Vet jag att jag ska hem till någon sommartid klär jag mig därefter, så att jag slipper gå runt barfota.

Är jag uppklädd och har ansträngt mig med kläder och annat, så vill jag ju ha fina skor också.

Anonym sa...

Vad skönt att vi är fler med denna åsikt ... Man kan ha extra tofflor i reserv för "glömska" gäster - det brukar uppskattas!