Den beskrivs så här;
En klass, nio nationer, 21 tonåringar. Vi följer eleverna i avgångsklassen 9a på Brændgårdskolen i Herning de sista månaderna före skolavslutningen. Del 1 av 6. Lärarna är bekymrade över Louises och Merimas frånvarostatistik. Mehmet vill börja på handelsgymnasium till hösten men det är han inte redo för, menar skolan. Och hur ska Sami slippa ifrån den utbildning som hans pappa har planerat åt honom?
En klass, nio nationer, 21 tonåringar. Vi följer eleverna i avgångsklassen 9a på Brændgårdskolen i Herning de sista månaderna före skolavslutningen. Del 1 av 6. Lärarna är bekymrade över Louises och Merimas frånvarostatistik. Mehmet vill börja på handelsgymnasium till hösten men det är han inte redo för, menar skolan. Och hur ska Sami slippa ifrån den utbildning som hans pappa har planerat åt honom?
Visserligen pajade textmaskinen ganska omedelbart, men det mesta kunde jag ändå förstå framförallt förstod jag att här är det elever med utländsk bakgrund som har bott i Danmark längre och kortare tid, vissa säger själva att de är födda i Danmark. Men hur kommer det sig då att INGEN av eleverna talar RINKEBYDANSKA??
Har de lyckats bättre att lära barnen språket från början än vad vi gör här i Sverige? Skicka de svenska pedagogerna över sundet för att studera metoderna då!
Har de lyckats bättre att lära barnen språket från början än vad vi gör här i Sverige? Skicka de svenska pedagogerna över sundet för att studera metoderna då!
Det är inte långt mellan Rosengård och Köpenhamn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar