fredag 10 augusti 2007

De kanske kommer hit ändå?

Vilka? Turisterna enligt Martin Rosborg är VD på Stockholm Visitors Board och högsta ansvarig för nedläggningen av turistinformationen på Centralen. Han förstår inte reaktionerna på nedläggningen av den bemannade Turistinformationen i DN.
- Jag måste se långsiktigt på verksamheten, då kan man inte ta hänsyn till enskilda individer som känner sig missnöjda.
Hans kommentar tycks mig mycket märklig, har han aldrig varit turist själv i något främmande land?
Att sätta upp datorer istället för personal är symptomatisk för vissa kommunala tjänste män. Jag kan inte säga att jag inte känner igen det från andra kommunala verksamheter. Så lite mänsklig kontakt som möjligt är tidens melodi!


Det här är skamligt och ovärdigt en stad med ambitioner att vara ”The Capital of Scandinavia” – norra Europas ledande besöksmål att ha en sådan negativ inställning till service.
Ute i landet, i de mindre städerna är det betydligt bättre. Vi träffade på flera utmärkta exempel under vår senaste lillsemester i mellan Sverige. Men man behöver bara gå till en lite större stad som Linköping där turistinformationen t ex är stängd på lördagar och söndagar!

Se er omkring i samhället idag, har inte servicen blivit sämre överlag om man jämför med andra länder. Tag restaurangerna t ex. Du blir utsatt för onödigt långa väntetider både att få ett bord, beställa och sen få din mat. Vill du något av de nonchalanta servitörerna så måste du ibland ställa dig upp, gå ut och leta upp en för att de ska ge dig det du behöver. I andra länder har varje bord sin ansvarige servitör, som hela tiden ser till att du inte blir utan vatten eller bara kommer fram och frågar om allt är OK !
Är det här som är pudelns kärna? Svensken vill bli lämnad ifred, inte störa och framför allt inte bli betjänad. Servitörerna av idag ska bara sätta fram maten på bordet och ta betalt! Är det personalbrist eller avsaknaden av dricksen som gjort det så här? Är det månne rädslan över att bli kallad piga som spökar?
Vid frukosten häromdagen på ett mindre hotell går servitrisen fram till ett yngre par med kaffekannan och vill fylla på mannens kopp. Gissa vad hon får för svar? ”Det fixar jag!”
Inte ett tack eller en ursäkt om han kanske vill vänta med sitt kaffe! Det dröjer säkert länge innan hon serverar någon gäst ombedd igen!

Inga kommentarer: