torsdag 2 augusti 2007

Kräver medborgarlön?

I dagens Svd skildras ett par i Östergötland som vägrar att jobba sedan hur många år?
Varför blir man så förvånad över fenomenet? Det finns ju hundratals liknade fall redan, det är väl inget nytt, eller? Det finns ett parti som gått till val på att folk inte ska behöva jobba om de inte vill - alla ska få en sk. medborgarlön så de kan klara sitt upphälle, "no questions asked"!
De är de som kallar sig solidariska och arbetarvänner osv Men med vilka är de solidariska? Med parasiterna!
Naturligtvis ska paret betala tillbka alla pengar de erhållit på falska grunder precis som alla dem som fått pengar från FK som de inte varit berättigade till. Är det någon skillnad på bidragsfusk och bidragsfusk? Jag undrar bara vad det är för socialsekreterare som jobbar i den kommunen där paret är bosatta? Annars är min erfarenhet att man brukar snabbt kräva intyg från läkare om man inte kan jobba och bevis på anmälan på AF om man inte är sjuk!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undar vilket parti paret röstade på i förra valet....

Anonym sa...

Det här blir en toppnyhet av samma anledning som att våldtäkter och mord blir det:
Herr Svensson som själv går upp och jobbar varje morgon blir rasande och hatisk över att det finns människor som parasiterar på hans "fina samhällsmall".
Och naturligtvis är det ju obehagligt för alla dessa som tror att alla vill arbeta att få världsbilden krossad...
Personligen tycker jag det är klokt att undvika från att prostituera sig i onödan.

Anonym sa...

@osolidarisk

Och de som är så dumma att de frivilligt "prostituerar sig" ska självklart försörja de fria själarna? Vaför ska överhuvudtaget någon arbeta, och vilken "fin samhällsmall" ska vi följa tycker du?

*Jag* tycker att *du* borde skaffa dig en politisk åskådning med mera verklighetsförankring.

Johan Hellström sa...

Mazy. du har fått det hela om bakfoten. miljöpartiet gick inte alls till val på att införa nån slags medborgarlön, vad vi gick till val på hittar du lätt i vårt valmanifest.

Däremot har vi medborgarlön eller basinkomst som en vision i vårt partiprogram, en vision vi delar med flera nobelpristagare i ekonomi, exv.

Det fanns de som önskade att medborgarlönen eller ngt liknande skulle in i valmanifestet förra året, men kongressen röstade ned det. Jag var själv ombud och var med om att rösta ned förslaget då jag tycker att vi först bör ha klart för oss vad vi själva tycker om tanken.

och det finns rätt många olika förslag på hur en medborgarlön eller basinkomst skulle utformas. i Alaska finns tydligen en modell där "statens överskott" eller ngt i den stilen delas ut till medborgarna. och jag vet att de gröna i finland gick till val på någon modell.

men, som sagt. mp gick inte till val på medborgarlön.

Mary sa...

Tack för era kommentarer! Men jag vidhåller emellertid att den som KAN arbeta i första hand själv bör stå för sin och sin familjs försörjning och inte samhället.
Att ungdomar som åkte halva jorden runt i flera månader sen dyker upp på socialkontoret och kräver sin "lön" är oacceptabelt anser jag.