måndag 9 april 2007

Bibel på hotellrummet eller ej?

Hotellkedjan Scandic har beslutat ta bort alla biblar från sina hotellrum. Istället ska skrifter från flera religioner finnas tillgängliga i hotellens receptioner.
Hur kan det vara kontroversiellt? Det låter i mina öron som något mycket "i tiden" istället. Varför ska man påtvingas en bibel på rummet om man inte har för avsikt att läsa i den eller använda sig av den?
Det har hänt att jag har tagit ner krucifixet på väggen över sängen i vissa sydeuropeiska länder för att det inte känts rätt att ha någon titta ner på mig när jag sover.
Att Scandic dessutom erbjuder andra religiösa skrifter till gäster är väl bara ett tecken på ytterligare respekt från deras sida och inte något man ska krititesera dem för. Jag tycker dessutom att alla hotell ska haett "lånebibliotek" där man kan låna böcker som gästerna kanske lämnat kvar eller skänkt. På många resorts i utlandet finns detta och är mycket uppskattat.
Så uppmuntra fler hotellkedjor till valfrihet från biblar på rummet!

Inga kommentarer: